kds

Stress en ik

Stress en ik

Iedereen reageert anders op stressvolle situaties. Bepalend in welke mate iemand stress ervaart is de bron van spanning: het werk zelf, collega’s, de organisatie, veranderingen, werkomgeving of je carrière. Daarnaast speelt jouw reactie op spanning een rol, hoe ga je ermee om? Vlucht je of vecht je, ontloop je de spanning of doe je er iets aan? De spanning blijft of neemt toe als je vlucht. In actie komen maakt dat de spanning afneemt en daarmee de stress.

Lichamelijke balans

Jouw reactie op spanning wordt grotendeels bepaald door ervaringen uit het verleden en daarbij spelen gedachten een grote rol. Je gedachten bepalen je gevoel en vervolgens hoe je reageert op een situatie. Herken je jezelf hierin of wil je meer weten over wat je zelf kunt doen om beter te worden in ontspannen? Wil je beter de balans kunnen terugvinden tussen stress en rust? De module kan je hierbij helpen.

Bewustzijn

Je hebt meer invloed op je gedachten dan je denkt. Net zoals je je lichaam in fysieke trainingen uitdaagt, kun je ook je gedachten trainen. Met positieve gedachten kun je voorkomen dat werkstress verergert. Vraag je af hoe je je zou willen voelen op je werk en wat je daarvoor moet doen. Bedenk ook of de manier waarop jij tegen dingen aankijkt daarbij een rol kan spelen. Door je bewust te zijn van de manier waarop je tegen dingen aankijkt, kun je werkstress eerder herkennen. De module kan je helpen beter te leren focussen op positieve gedachten. Door je gedachten bewust te sturen kun je beter omgaan met stressvolle situaties of werkstress voorkomen.